Simulaties
- De medewerker presteert sinds enkele maanden onder haar norm. Er zijn klachten van klanten en collega’s binnengekomen over een gebrek aan inzet. Probeer door middel van een gesprek haar weer op haar oude prestatieniveau te krijgen.
- Een medewerker heeft met veel enthousiasme een project opgepakt maar resultaten blijven uit.
- Een medewerker lijkt weerstand te hebben tegen veranderingen en met name tegen de huidige reorganisatie.
- Een medewerker presteert over het algemeen goed, maar neemt het niet zo nauw met procedures en regels waardoor interne conflicten ontstaan.
- Een koud verkoopgesprek
- Een warm verkoopgesprek naar aanleiding van een ‘business-lead’
- Een ontevreden klant of een klant waarvan de verkoop is teruggenomen (probleem achterhalen, wellicht ontevredenheid of een concurrent in beeld!)
- Een hotelketen met restaurant en verhuur van seminarruimte draait sinds kort verlies.
- Een dierentuin raakt subsidie kwijt en moet alternatieven vinden om de begroting rond te krijgen.
- De indeling van een natuurpark vorm geven.
- Emails omtrent project x moeten worden doorgestuurd aan assistent Marie. –> jouw actie is in dit geval, doorsturen aan assistent Marie.
- Emails omtrent project x van 5 dagen of ouder worden doorgestuurd aan ….
- Geef emails omtrent project y een hoge prioriteit en maak indien nodig een afspraak met Jan-Willem. –> in dit geval dien je af te wegen of het nodig is om een afspraak te maken.
- Urgente emails over personeelszaken kun je zelf afhandelen. –> hierin dien je af te wegen of de email urgent is én wat voor actie je kiest. Tegenwoordig kun je meestal op de computer kiezen uit een beperkt aantal aangedragen mogelijke acties.
- Beschrijf kort wat volgens jou de kracht is van de organisatie?
- Wat zijn volgens jou de grootste uitdagingen voor de organisatie in de komende vijf jaar?
- Wat zijn volgens jou de grootste kansen voor de organisatie in de komende vijf jaar?
- Welke problemen spelen er op dit moment in de organisatie?
- Welke oplossingen zie jij voor de problemen die je bij de voorgaande vraag hebt beschreven?
- Wat is jouw lange termijn visie voor de organisatie, waar moet meer en minder focus op?
- Als jij nu manager wordt, wat wil je dan in de komende drie maanden bereiken?
“Ga echt het gesprek aan”
Zorg voor aansluiting, geef gevoelsreflecties, spreek gedachten uit, stel open vragen, vraag logisch door.
Assessmentacteur Ronald Versluijs:
De praktijksimulatie wordt ingezet om te onderzoeken of de deelnemer over bepaalde vaardigheden beschikt die nodig zijn voor de functie waarvoor getest wordt. Enkele veelvoorkomende competenties zijn ‘probleemanalyse’, ‘plannen & organiseren’, ‘communicatie’, ‘leidinggeven’ en ‘overtuigingskracht’. Meestal gaat het om drie of vier competenties per simulatie. Als acteur is het mijn doel om de deelnemer kansen te bieden om zijn vaardigheden te laten zien. Hiervoor probeer ik een situatie te creëren waarin de deelnemer is genoodzaakt de betreffende vaardigheden in te zetten om zijn opdracht te vervullen en het gesprek tot een goed einde te brengen.
Hoewel ik goede kansen moet bieden en dit mogelijk vriendelijk klinkt, gaat het vaak om lastige gesprekken, we leren iemand immers het beste kennen in het heetst van de strijd! Het geven van een promotie aan iemand die zijn werk uitstekend heeft gedaan is daarom zelden het onderwerp van gesprek. Ik speel vaak een ontevreden klant of een werknemer die niet goed functioneert. Er zit dan een bepaalde weerstand in de rol, waarbij (meestal) niet direct duidelijk is wat de (echte) oorzaak hiervan is. Het is aan de deelnemer om idealiter deze weerstand weg te nemen, maar in ieder geval een must om hier goed mee om te gaan. In de rol van ontevreden klant kan ik bijvoorbeeld nonchalant zijn over de kwaliteit van een product omdat ik een nieuwe leverancier heb. Het is daarom essentieel om echt het gesprek aan te gaan en alert te zijn op hints. Vaak heeft alles een reden, als ik bijvoorbeeld in de rol van slecht functionerende medewerker passief achterover leun en sip kijk, terwijl ik zeg dat alles goed is, dan is er blijkbaar toch iets, probeer dit dan uit te diepen.
Naast het wegnemen van de weerstand zijn er nog een paar trucs die ik als acteur bijna altijd toepas. Als de deelnemer dingen gaat toezeggen probeer ik altijd verder te gaan. Krijg ik voortaan mijn vrije dag op vrijdag, dan wil ik vervolgens ook zelf mijn werktijden op de andere dagen bepalen, vakantie buiten de gebruikelijke periodes, een training, een promotie en een hoger salaris. Tenslotte hou ik Afspraken graag vaag, met name tegen de afsluiting van het gesprek aan. Het is dan aan de deelnemer om de gemaakte afspraken concreet samen te vatten en overeenstemming te krijgen.
Tips:
Ga het gesprek op een natuurlijke wijze aan en reageer op wat de acteur zegt
Maak een goede structuur en bespreek dit vooraf
Maak afspraken concreet volgens de SMART methode
Stel open vragen, hierdoor hoef je zelf minder hard te werken en heb je meer tijd om het gesprek te leiden
Geef nooit op, soms krijg je te maken met véél weerstand, vaak is dit een compliment omdat gedacht wordt dat je het aankunt
Wil je oefenen voor je assessment?
Slim! Oefening baart kunst.
Voor elk type assessment hebben we zelfs gratis oefentests.